Köpvillkor
1.ALLMÄNNA VILLKOR
Grooming and Show tillämpar såväl konsumentköpslagen som distansavtalslagen.
För att genomföra en beställning måste kunden vara myndig eller ha målsmans medgivande.
Det är upp till varje kund att ta del av våra köpvillkor – Genomförd beställning innebär med automatik att man godkänt samtliga villkor.
Inga bilder från vår hemsida får användas utan vår tillåtelse.
2.PRISER OCH BETALNING
Alla varor anges med pris inkl moms (25%)
Betalning sker via två alternativ:
Klarna – Kort eller faktura
Swish – Förskottsbetalning via swish.
3.LEVERANS
Vi skickar med Early Bird, PostNord varubrev eller PostNord MyPack Collect.
För order som inte överstiger 1000kr kostar frakt med early bird 49kr och varubrev 69kr. Väljer kunden MyPack Collect kostar frakten 75kr.
För order som överstiger 1000kr är frakten kostnadsfri.
Leveranstid för lagervaror är 2-10 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma och då kontaktar vi givetvis kunden.
Några få produkter i vårt sortiment tas hem vid beställning och kunden bör vara medveten om att leveranstiden då kan bli längre.
Paket levereras till PostNord utlämningscentral.
Avisering sker via E- post eller SMS så var noga med att ange rätt mobilnummer. och mailadress
Medtag giltig legitimation vid uthämtning av paket.
4.ÅNGERRÄTT
Enligt distansavtalslagen har du som kund rätt att retunera varan 14 dagar från den dagen du mottagit varan.. Ångerrätt gäller ej på beställningsvaror såsom ridstövlar, egendesignade pannband, handsydda utställningsträns mm.
Kontakta [email protected] om du önskar retunera en vara.
Kunden står själv för returfrakten och ansvarar för att varan är ordentligt paketerad.
Varan som returneras ska vara i oförändrat skick, i orginalförpackning och givetvis oanvänd.
Vid eventuella skador på varan eller orginalförpackning debiteras kunden.
5.REKLAMATION
Grooming and Show tillämpar Kosumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör isåf. en reklamation direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till oss och skriva anledningen till returen på paketet.
Är er vara skadad trots att inga fel hittades på paketet – maila då [email protected] och bifoga bild på varan.
6.OUTLÖSTA PAKET
Paket som inte blivit utlösta kommer att debiteras kunden.
7.BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH GDPR
INFORMATION
Den 25 maj 2018 började en ny lag att gälla som heter GDPR (General Data Protection Regulation) . Denna lag ersätter den tidigare personuppgiftslagen (PUL) som har funnits i Sverige sedan 1988. GDPR är en gemensam lag som gör att samma regler gäller i hela Europa. Enligt GDPR måste alla handlare, organisationer och företag ha ett större ansvar vad det gäller hanteringen av kunduppgifter och personuppgifter. Läs mer hos Datainspektionen.
Grooming & Show är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss som kund och hur dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp, men även i marknadsföringssyfte om du har anmält dig till vårt nyhetsbrev. Vi lämnar ej ut personuppgifter så som namn, adress, mobilnummer, mejladress eller andra kunduppgifter som kan anses som en personuppgift till tredje part annat än i de fall som nämns nedan.
VAD LÄMNAR VI UT TILL TREDJE PART OCH VARFÖR?
När du genomför ett köp i vår nätbutik så använder vi oss av Klarna Bank AB som betallösning, de uppgifter (personnummer/organisationsnummer, namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer och betalsätt) som du fyller i vid samband med att köpet slutförs skickas till Klarna Bank AB, även ursprungsinformation som t.ex. ip-adress loggas och skickas till dem.
Vi lämnar ut för- och efternamn, adress och telefonnummer/mobilnummer eller mejladress om telefonnummer/mobilnummer saknas till PostNord för att de ska kunna leverera din order.
Vi lämnar ut (om du har tackat ja till vårt nyhetsbrev) mejladress till vår nyhetsbrevsleverantör Mailchimp. Detta för att kunna göra utskick med allmän produktinformation, tillfälliga kampanjer eller rabattkoder varav vissa kampanjer är inriktade på vad du har handlat av oss tidigare. Mailchimp säljer inte vidare eller använder dina personuppgifter på något annat sätt än just för utskick (som vi själva skriver) från Grooming & Show.
VILKA PERSONUPPGIFTER LAGRAR VI OCH VARFÖR?
När du genomför ett köp i vår nätbutik lagrar vi ditt namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer. Ovanstående uppgifter lagras hos oss i 7 år enligt gällande bokföringslag.
Din postort och land används i vår försäljningsstatistik under 60 dagar.
Ärenden som hanteras av [email protected] sparas i 30 dagar, därefter raderas dem automatiskt.
VILKA RÄTTIGHETER HAR JAG OM MINA PERSONUPPGIFTER?
Du har när som helst rätt till att raderas ur de system som är möjliga som t.ex. nyhetsbrevslistan, medans vissa system har begränsningar som t.ex. gällande bokföringslag.
Du har rätt till ett utdrag som visar vilka personuppgifter som vi har lagrade om just dig hos oss.
Du har rätt att klaga hos en tillsynsmyndighet.
Du har rätt att få reda på vart informationen om dina personuppgifter har kommit i från om du inte har registrerat den själv.
HUR GENOMFÖR JAG REGISTRERING/AVREGISTRERING AV NYHETSBREV?
När du har klickat på ”Slutför köp” så kommer du att få ge ditt samtycke genom att aktivt få klicka i rutan ”Registrera mig till Sändlistan”
Din mailadress får användas som mottagare av nyhetsbrev från oss som även kan innehålla rabattkoder eller tillfälliga kampanjer.
Du kan när som helst avregistrera dig från vårt nyhetsbrev i samband med att du får det.